Tekken:بررسی شخصیت های ضعیف تر در طول سری بازی های تیکن
با بازگشت بازیهای مبارزهای به عرصه رقابت، جای تعجب است که بازیهای سه بعدی زیادی دوباره فعال نشدهاند. Street Fighter، Mortal Kombat و King of Fighters دارای گرافیک سه بعدی هستند اما گیمپلی آنها در صفحه دو بعدی جریان دارد. بازیهایی که مبارزان میتوانند در تمامی محیط مبارزه حرکت کنند، مانند Dead or Alive، Virtua Fighter و SoulCalibur، همگی در حال حاضر راکد هستند. با این حال، بزرگترین بازی در این میان، Tekken، همچنان وجود دارد و پر رونقتر از همیشه است.
در فهرست پیش فرض Tekken 8، 32 شخصیت برای مبارزه با یکدیگر آماده هستند، که همچنین به این معنی است که شکاف قابل توجهی در قدرت بین آنها وجود خواهد داشت. این لیست، شخصیتهایی را گردآوری میکند که، چه یک بار، دو بار یا چندین بار، به عنوان ضعیفترین شخصیتهای سری Tekken شناخته شدهاند.
این متن در تاریخ دوم فوریه 2024 توسط دیوید هیث بهروزرسانی شد: Tekken 8 سرانجام با حالت داستانی گستردهتر، حالت آموزشی Super Ghost، حالت آرکید کوئست عجیب و غریب و بازگشت Ball Mode قدرتمند، سروصدای زیادی به پا کرد. با این حال، این بازی همچنین دارای مجموعهای از شخصیتها است که از نظر قدرت، بالاتر از سایر فهرست قرار دارند.
جون کازاما بازگشته و بهتر از همیشه است، و پسر او جین نیز دست کمی ندارد. آزوسنا نیز در دستان ماهر قدرتمند است، زیرا درک او کمی دشوار است. اما برخی از شخصیتها برای بالا رفتن از نردبان Tekken به تلاش بیشتری نیاز دارند. بنابراین، این لیست با چند شخصیت ضعیفتر دیگر به روز شده است، از جمله کسی که در حال حاضر در زمان عرضه Tekken 8 در انتهای لیست قرار دارد.
15. Jack
پایینترین سطح: C-D (تکن ۱ ، ۲ ، خیابان مبارز علیه تکن)
بالاترین سطح: S (تکن ۵: رستاخیز تاریک ، تکن ۸)
با اینکه دنبالههای تکن نسبت به نسخه اولیه به طرز چشمگیری بهبود یافتهاند، بازگشت به آن بازی اصلی دشوار است. به گفته کاتسوهیرو هارادا، تهیهکننده بازی، این موضوع به عدم تمرکز بر روی متعادلسازی در دوران ابتدایی بازیهای مبارزهای سه بعدی نیز کمک نمیکند. اتمام و انتقال بازی به پلیاستیشن ۱ دغدغه مهمتری بود.
در آن زمان، برخی از شخصیتها بسیار قویتر از بقیه بودند. کینگ میتوانست با آرنجش همه را کنار بزند و خاندان میشیما با حرکات «ویو دش» خود جهان را تحت تأثیر قرار دادند. جک مجبور بود آنها را تحمل کند زیرا برای مبارزه کردن، بیش از حد بزرگ و کند بود. حتی با وجود برد بلند او، محرومترین عضو فهرست پیش فرض بود. با این حال، او با هر ارتقای شمارهدار خود بهتر میشد و جک-۸ در زمان عرضهی Tekken 8 به طور خاص قدرتمند است.
14. P.Jack
پایینترین سطح: D (تکن ۲ ، تورنمنت تگ تکن ۱)
بالاترین سطح: D+ (تورنمنت تگ تکن ۲)
مشکلات جک در Tekken 1 گریبانگیر زیر-رئیس او، Prototype Jack نیز شد. جدای از طراحی ضایعاتی او، تفاوتهای اساسی زیادی بین این دو وجود نداشت. Tekken 2 با دادن ظاهری جدید با الهام از ارتش و چند حرکت منحصر به فرد مانند Flying Stomp و پرتاب Body Smash، این موضوع را تغییر داد. از نظر داستانی، او قرار بود جک بدون انسانیت باشد. یک تهدید تماماً مکانیکی.
اما در عمل، او بیشتر شبیه یک نسخه خشن و ناقص به نظر میرسد. حرکات او کند و ناامن بود و فاقد چندین ترکیب مبارزهای بود که جکهای اصلی داشتند. در Tekken Tag Tournament 1، Bandai-Namco او را به عنوان یک شخصیت شوخی با پرتاب جانبی و حملات چرخشیاش پذیرفت. با این حال، کمکی نکرد که در Tekken Tag Tournament 2، او برای رقابت با بزرگان فهرست به یک حرکت جرثقیل قابل تنظیم ممنوعه نیاز داشت.
13. Wang Jinrei
پایینترین سطح: D (تکن ۲)
بالاترین سطح: B (تکن ۶)
در بازیهای اولیه چیز زیادی در مورد وانگ جینرئی وجود نداشت. او مبتکر وانینگ مون بود، پرتابی که حریف را در مقابل حملات از پشت آسیبپذیر میکرد. اما برخلاف اوگر در تکن ۳، او مجموعهی ابزار لازم را نداشت تا آن پرتاب را به کابوسی برای مقابله تبدیل کند. او اساساً میشله/جولیا چانگ با یک دثفیست و دنبالههای کمتر بود.
Tekken Tag Tournament 1 تا حدودی حرکات او را تغییر داد، و سپس Tekken 5 انیمیشنهای او را بهطور کامل تغییر داد تا به او مجموعهای از حرکات منحصربهفرد بدهد. آنها او را تقریباً از طبقهی پایین آن بازی دور نگه داشتند، و او به اندازهی کافی پیشرفت کرده بود که در Tekken 6 به سطح B برسد. که این (ظهور او در سطح C-D در Tekken Tag Tournament 2 را بعداً) نادیده بگیرید، عالی است، زیرا این آخرین حضور رسمی او بود، جایی که با قدرت تمام ظاهر شد
12. Roger, Roger Jr., and Alex
پایینترین سطح: D (تکن ۲ ، ۶ ، تورنمنت تگ تکن ۱ و ۲)
بالاترین سطح: B (تکن ۵)
تکن ۲ نسبت به تکن ۱ پیشرفت عظیمی داشت، به طوری که باور کردن اینکه با همان تکنولوژی آرکید ساخته شده سخت بود. اکنون باور کردنش راحتتر است، زیرا همچنان نسبت به بازیهای بعدی خشکتر است و همچنان پرشهای ماه آزاردهندهای دارد. اما این بازی مملو از شخصیتها و رازها بود. به عنوان مثال، اگر بازیکنان آخرین راند مرحله ۳ در حالت آرکید را با ۵ درصد سلامتی یا کمتر برنده میشدند، با راجر کانگورو یا الکس دایناسور مبارزه میکردند.
آنها اساساً از همان لیست حرکات کینگ استفاده می کردند، اما بدون پرتاب های چند قسمتی و با برخی ضربات منحصر به فرد که در صورت مسدود شدن آنها را باز می گذاشت. همسر و پسر راجر در Tekken 5 چابک تر شدند و به بالاترین سطح رقابتی خود رسیدند. پس از آن، آنها دوباره به حالت شوخی بازگشتند. با این حال، اگر بازیکنان بتوانند حرکات عجیب آنها را کنترل کنند، می توانند آخرین خنده را داشته باشند.
11. Kuma & Panda
پایینترین سطح: D (تکن ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۷ ، تورنمنت تگ تکن ۱ و ۲)
بالاترین سطح: A (تکن ۵: رستاخیز تاریک)
اگر در Tekken شخصیتهایی شبیه به شخصیتهای شوخطبع کلاسیک مانند دن از Street Fighter وجود داشت، آنها خرسهای کومان و پاندا میبودند. البته این همیشه اینطور نبود. کومای اول از Tekken ۱ و ۲ اساساً یک جک بزرگتر و کندتر بود که بهتر از P.Jack از خودش دفاع میکرد. Tekken 5 حتی شاهد رسیدن پسرش، کومای دوم، و پاندا معشوقهاش به وضعیت سطح متوسط به بالا به لطف برد بلند و حالت چمباتمهای آنها بود.
اما از اولین حضورشان در Tekken 3 تا Tekken Tag Tournament 2، سرعت کم آنها باعث میشد به راحتی کنار بروند، ضدحمله بخورند و مجازات شوند. حتی زمانی که خرسها در Tekken 7 تا حدودی سبک مبارزه جداگانهای به دست آوردند، به لارس و یوشیمیتسو در انتهای لیست پیوستند. در Tekken 8، کوما حرکات بیشتری از استاد قدیمی خود هیهاچی به کار گرفت و پاندا بیشتر شبیه نگهبانش شیائویو مبارزه کرد، و آنها واقعاً به سطح A رسیدند! فقط زمان نشان خواهد داد که آیا در آنجا باقی خواهند ماند.
10. Gon
پایینترین سطح: E (تکن ۳)
گون، که از مانگای اصلی ماساشی تاناکا گرفته شده است، اولین شخصیت مهمان تکن است و تنها شخصیت مهمان تا زمانی که آکوما، گیس، ناگان و همکارانش در T7 ظاهر شدند، باقی ماند. او یک دایناسور نارنجی کوچک است که با شکست دادن او در Ball Mode در Tekken 3 قابل باز شدن است، که کار سختی نبود. او شبیه یودا در SoulCalibur 4، آنقدر کوتاه بود که میتوانست در حالی که حریف با هوای خالی بالای سرش ضربه میزد، به پاهای او ضربه بزند.
یا میتوانست این کار را انجام دهد، اگر حرکاتش وحشتناک نبودند. حملات گون به دلیل اندامهای کوتاه و چاقش بردی رقتانگیز داشتند. حملات چارژ و توپهای آتش او به راحتی قابل رد شدن بودند، همانطور که حمله باد معدهاش. با این حال، این باعث نشد که او به یکی از بهترین شخصیتهای تازگی سری تبدیل شود. با این حال، به دلیل مسائل مجوز، هارادا هرگونه بازگشت احتمالی دایناسور نارنجی را رد کرد، بنابراین او یک شخصیت تکبازی است.
9. Dr. Boskonovitch
پایینترین سطح: E (تکن ۳ ، تورنمنت تگ تکن ۲)
گون تنها شخصیت کمیک (و بدنام) در Tekken 3 نبود. اگر بازیکنان سه بار حالت نیرو (Force Mode) را تکمیل کنند تا کلیدهای کافی جمعآوری کنند، میتوانند در دور چهارم با دکتر بوسکونوویچ مبارزه کنند و او را بازگشایی کنند. بر اساس داستان، او دانشمندی است که رباتهای جک، دست سایبرنتیک و چرخان یوشیمیتسو، دختر ربات او آلیسا در Tekken 6 و موارد دیگر را ساخته است. در گیمپلی، او یک پیرمرد است که نمیتواند صاف بایستد.
او عمداً پیچیده بود و برای اینکه دائماً زمین نخورد نیاز به فشارهای جهتدار متعدد داشت. سپس پرتاب اولیه او یک چندقسمتی ضعیف بود، و به جای یک کمبوی ده ضربه ای، یک کمبوی بیست ضربه ای داشت که به همان اندازه که جاخالی زدنش آسان بود، دشوار هم بود. نیازی به گفتن نیست، او در پایینترین سطح قرار داشت. او زمانی که در TTT2 مجموعه حرکات جدیدی به دست آورد، چندان بهتر نشد، اما حداقل یاد گرفت که به تنهایی بایستد.
8. Lei Wulong
پایینترین سطح: D (تکن ۴ ، ۷)
بالاترین سطح: S (تکن ۵: رستاخیز تاریک)
لی وولانگ، “پلیس فوقالعاده” هنگ کنگ، از جک سریعتر است و مانند راجر و الکس شخصیت کمیک نیست. اما او به عنوان یکی از ارکان اصلی سری از Tekken 2، مانند یoyo در کیفیت بالا و پایین رفته است. او عمدتاً در سطح متوسط بالا ماند، در حالی که Tekken 5: Dark Resurrection با قرار گرفتن در سطح S اوج او بود، در حالی که Tekken 7 او را به پایین جدول رساند.
بدترین حالت او در Tekken 4 بود، جایی که حالتهای متعدد و ترکیبهای فریبندهاش برای جبران کمبود قدرت و اجرای سختتر حرکات کافی نبود. بازیکنان مجبور بودند زمان بیشتری را برای کارآمد کردن لی اختصاص دهند. حتی در آن صورت، امثال جین و نینا میتوانستند او را با تلاش بسیار کمتری شکست دهند. دانستن یک حالت از حالت دیگر نمیتوانست بر قدرت ضربه لیزری فریم-کامل (Just-Frame Laser Scraper) و کاتر عاج (Ivory Cutter) آنها غلبه کند.
7. Bruce Irvin
پایینترین سطح: D (تکن ۵ ، تکن ۵: رستاخیز تاریک)
بالاترین سطح: S (تورنمنت تگ تکن ۲)
احتمالاً حضور بروس اروین در اینجا عجیب به نظر برسد. او در اکثر حضورهایش، در واقع یکی از قویترین مبارزان Tekken بوده است. او با برد بلند، پرتابهای قوی و حرکات ترکیبی آزاردهنده، سریع، چابک و قدرتمند بود. در TTT2، او قویترین شخصیت غیرمیشیما در بازی بود و بالاتر از جین معمولی و رئیس سابق Tekken 5، جینپاچی قرار داشت.
اما زمانی که بروس در Tekken 5 به حالت کانن بازگردانده شد، در پایینترین سطح قرار گرفت. او کندتر شد و حرکاتش در ردیابی حریف ضعیفتر عمل کردند. همانطور که جین پس از عملکرد نامتعادلش در Tekken 4 به طور قابل توجهی تضعیف شد، Namco سعی کرد بروس را بیشتر متعادل کند. او باید تا Tekken 6 صبر میکرد تا دوباره به فرم ایدهآل خود بازگردد.
6. Zafina
پایینترین سطح: C+ (تکن ۶)
بالاترین سطح: S (تکن ۸)
زافینا، که در Tekken 6 معرفی شد، یکی از جالبترین شخصیتهای جدید بود. او به داستان و رئیس بزرگ آن، آزازل، گره خورده بود و سبک مبارزه عجیبی داشت که در گیج کردن حریفان با تغییر حالتها و ترکیبهایش مهارت داشت. برای برخی، او به اندازهای قوی بود که در سطح بالا قرار گیرد. اما اکثر بازیکنان او را به عنوان بدترین شخصیت بازی رتبهبندی میکنند.
تفاوت سطح در Tekken به طور معمول به جدیت بازیهای مبارزهای دو بعدی نیست. با این حال، بازیکنان حرفهای میتوانستند فریبهای زافینا را تشخیص دهند. بسیاری از حرکات او به میانتنه یا پایین ضربه میزدند و او را در برابر دفاعهای پایین و دفع حملات آسیبپذیر میکردند. سپس، او مانند لی به تمرین زیادی برای اجرای حرکات ترکیبی و جاخالی زدن نیاز داشت. Tekken 7 و Tekken 8 با تکیه بر تاکتیکهای فشار او و افزایش قدرت حملاتش، بر نواقص او غلبه کردند.
5. King
پایینترین سطح: D (تکن ۴ ، Street Fighter X Tekken)
بالاترین سطح: A (تکن ۱ ، تکن ۵: رستاخیز تاریک ، تکن ۶)
به عنوان برترین کشتیگیر تکن، کینگ در اکثر حضورهایش عملکرد خوبی داشته است. او هیکلی است، اما حرکات کشتیاش به او چابکی بیشتری میداد که جکها از آن بیبهره بودند. این جدا از فنون پرتاب اوست که به تدریج مرگبارتر میشد. او میتوانست حریفان را در حالت چمباتمه، درازکش، در هوا یا زمانی که به سمت آنها میدوید، گیر بیندازد.
کپکام در بازی Street Fighter X Tekken برای بازآفرینی قدرت او با مشکل مواجه شد، زیرا نمیتوانست همه حرکات او را به گیمپلی Street Fighter تبدیل کند. او کمتحرکتر شد، گزینههای ضدحمله هوایی نداشت، برد پرتابهایش کمتر شد و در برابر تاکتیکهای فشار آسیبپذیر شد. او به غیر از کومای خرس، بدترین شخصیت Tekken در بازی بود و به پایینترین سطحی که از Tekken 4 ندیده بود رسید. تنها داشتن مجموعه حرکات کامل او را بالاتر از لی و خرسها نگه میداشت.
4. Gigas
پایینترین سطح: D (تکن ۷)
درست زمانی که به نظر میرسید Tekken ممکن است به قفسهی بازیهای کنار گذاشتهشده مانند SoulCalibur بپیوندد، Tekken 7 به پرفروشترین بازی این سری تبدیل شد. تنها نکات منفی آن، محتوای ضعیف تکنفره و شخصیتهای تازهوارد فهرست اصلی بازی بود که الهامبخش خاصی نبودند. در میان آنها، گیگاس بیشترین انتقاد را دریافت کرد.
باید به چند نکتهی مثبت هم اشاره کنیم. او با ضربات ساده و مستقیمش، شخصیت خوبی برای تازهکارها بود. او چند میانتن خوب و فنون تنبیهکننده داشت و حتی برخی از ضربات او میتوانست حرکات وحشتناکی مانند Demon Flip milik آکوما را متوقف کند. این مانع از این نشد که او کندترین شخصیت بازی با کمترین حمله پایین و بدترین هنر خشم (Rage Art) بازی باشد. اما او به طور کامل بدترین شخصیت Tekken 7 نبود، زیرا همچنان از لارس و یوشیمیتسو بالاتر بود.
3. Lars
پایینترین سطح: D (تکن ۷)
بالاترین سطح: A (تکن ۶ ، ۸)
لارس الکساندرسون یکی از قویترین شخصیتها در Tekken 6 بود. ضربات سریع و ضعیف او در دور نگه داشتن حریفان خوب عمل میکرد و سرعت و قدرت او برای نزدیک شدن و مجازات کردن کافی بود. او آنقدر قدرتمند بود که برخی از بازیکنان شکایت میکردند که او نامتعادل است، شبیه به جین بدنام در Tekken 4 و استیو در Tekken 5. بنابراین، او در Tekken 7 بیش از حد اصلاح شد.
او هنوز ضربات سریع خودش را نگه داشت و در مجازات کردن اشتباهات سایر بازیکنان خوب بود. بازی فقط مجازات کردن او را برای دیگران آسانتر کرد، زیرا بازیکنان برای اجرای کمبوهای سنگین او باید ریسک بیشتری میکردند. اگر این ریسکها جواب میداد، عالی بود. در غیر این صورت، حریفان میتوانستند به سادگی با جاخالی دادن به سمت راست از اکثر حرکات او اجتناب کنند و لارس سوئدی را متوقف کنند. خوشبختانه، Bandai-Namco برای Tekken 8 این اصلاحات بیش از حد را تعدیل کرد، زیرا اکنون برای متوقف کردن او نیاز به تلاش بیشتری است.
2. Yoshimitsu
پایینترین سطح: E (تکن ۷)
بالاترین سطح: B (تکن ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، تورنمنت تگ تکن ۱ و ۲)
بازی Tekken بدون یوشیمیتسو مانند بازی FIFA بدون فیفا است. نینجای فضایی یکی از معدود شخصیتهایی است که در هر بازی ظاهر میشود، البته هر بار با ظاهری متفاوت. مردم فکر میکنند شمشیر او در مبارزه تن به تن یک مزیت ناعادلانه است، اما این با سبک مبارزه التقاطی او متعادل میشود. ضربات پا، چرخشها و حالتهای او برای بازیکنانش به همان اندازه غیرقابل پیشبینی است که برای حریفانش.
متأسفانه، هنگامی که حرکات او عوض میشود، در لیست تایر سقوط میکند. Tekken 5 بیشتر حرکات او را تغییر داد و برد حمله، تحرک و ردیابی او را در این فرآیند کاهش داد. سپس Tekken 7 به او حالت جدیدی داد که در آن میتوانست دو شمشیر را به طور همزمان در دست بگیرد، اما به قیمت بازی ضربات سریع و قدرت قبلاً قابل اعتماد او بود. او از پایینترین سطح در Tekken 8 دوباره بالا آمده است، اگرچه در حال حاضر هنوز از اکثر فهرست عقب است.
1. Leroy Smith
پایینترین سطح: C (تکن ۸)
بالاترین سطح: S (فصل سوم تکن ۷)
از آنجایی که Tekken 8 در زمان نگارش این متن نسبتاً جدید است، ممکن است مدتی طول بکشد تا سطح آن به طور کامل مشخص شود. برخی از ضربههای سنگین اولیه مانند برایان فیوری و فنگ وی وجود دارند، اما همیشه این احتمال وجود دارد که بازیکنان تاکتیکهای جدیدی را با شخصیتهایی پیدا کنند که در حال حاضر با آنها در حال مبارزه هستند و این میتواند آنها و سایر مبارزان رده بالا را چند پله پایین بیاورد.
با این حال، بعید است که لروی اسمیت به اندازه زمانی که برای اولین بار معرفی شد، بدنام شود. او با بازی مهار کردن حرکات خود کل مسابقات را به هم ریخت و بازیکنان هجومی و تدافعی را بدون توجه به کاری که انجام می دادند، در هم می شکست. اما Tekken 8 او را با آسان تر کردن جاخالی زدن حرکاتش تعدیل کرده است و برای او بازگشت به بازی بدون ریسک پذیری دشوارتر است، که نگران کننده شبیه به مشکلات لارس در Tekken 7 است.
مثل اینکه شما تکن بازی نکردین کدوم یکی ضعیف دقیقا همشون کاراترهای رو مخ و قوی هستن.