بازی های مبارزهای جایگاه ویژهای در گذشته و حال بازیها دارند. این یک ژانر است که نیازمند تفکر سریع، واکنشهای فوری، و دانش وسیعی از خود و گزینههای حریفتان برای بازی در سطح بالا است. اغلب ممکن است ترسناک به نظر بیاید. اما برخی از معروفترین سریهایی در فرهنگ عامه، مانند “استریت فایتر” و “مورتال کامبت”، به همین ژانر تعلق دارند.
برای تصمیمگیری در انتخاب بازیها برای این لیست، ما معیارهای ویژهای را مشخص کردهایم: ما بازیهای مبارزهای نظیر سری Super Smash Bros را از لیست خارج کردهایم چرا که به تنهایی برای یک لیست جداگانه مهم است؛ ما فقط یک بازی از هر سری در نظر گرفتهایم و در حالی که سابقه مهم است، بازیها باید مکانیکهای قوی داشته باشند و هنوز هم امروزه بازی کردن آنها لذتبخش باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۱۰ مورد از برترین بازی های مبارزه ای تاریخ آشنا شوید .
10. Mortal Kombat (2011)

مورتال کامبت 9 نقطه عطفی در تاریخ مورتال کامبت بود. این یک بازی دوبارهسازی بود – نه فقط برای داستانش، بلکه برای همه چیزی که در گذشته مورتال کامبت را تعریف کرده بود. بازیهای Puzzle Kombat، Motor Kombat و Create-a-Fatalities عجیب و غریب همگی به جای ماندند تا به یک رویکرد بر مبنای اصول اولیه بازگردند که تمرکز اصلی آن روی خود مبارزه بود. این تصمیم بهترین تصمیم ممکن برای این سری بود، زیرا مورتال کامبت 9 سری مبارزهای افسانهای را از لبه فروپاشی بازگرداند، به خاطر حالت داستان عالیاش، تعداد زیادی از خدمات به طرفداران و مکانیکهای بازسازیشده که پایهای برای بازیهای آتی قرار داد.
به طور قطع این بازی مبارزهای متعادلترین بازی جهان نبود، اما این بخشی از جذابیتش بود و نقصهای آن در واقع یکی از دلایلی است که بسیاری از طرفداران هنوز هم ترجیح میدهند که از MK9 استفاده کنند.
9. Skullgirls

حتی یک نگاه گذرا به حرکات Skullgirls به شما میگوید که این یک بازی مبارزهای معمولی مستقل نیست. اما Skullgirls چیزهای بیشتری از زیباییهایش دارد. Skullgirls یکی از انعطافپذیرترین سیستمهای بازی مبارزهای دارد که تا به امروز ساخته شده است. هر شخصیت مسیرهای مختلف کمبویی دارد و شما میتوانید به عنوان یک شخصیت تنها با سلامتی و آسیب بیشتر بازی کنید، یک تیم دوتایی متعادل را انتخاب کنید یا تیم خود را با سه شخصیت که ضعیفترند اما امکان استفاده از کمکها و تمدید کمبو را ارائه میدهند، پر کنید. اضافه کردن طراحی شخصیتهای متذکره، سبک هنری و موسیقی به بازیای که از نظر گیمپلی نیز بسیار شیرین و روان است، اصلاً عجیب نیست که Skullgirls هنوز هم بعد از 10 سال رونق دارد.
8. نمایش نهایی Virtua Fighter 5

نمایش نهایی Virtua Fighter 5 نسخه نهایی از بازی مبارزهای 3D اصلی سگا بود، تا اینکه Ultimate Showdown بازی را بر روی موتور اژدهایی بازی Yakuza برای کنسولهای مدرن بازسازی کرد. اغلب به این بازی نسبت میدهند که تأثیرگذارترین یا حتی آفرینندهی ژانر بازی مبارزهای 3D بوده و Virtua Fighter پایهای اساسی برای بازیهای ویدیویی است. افرادی همچون یو سوزوکی (سازنده شنمیو و اسپیس هاریر) و توشیهیرو ناگوشی (سرپرست بلندمدت سری Yakuza) در ساخت یک سری با تمرکز بر روی هنرهای رزمی زمینهساز بودند، حرکتهای گسترده، گزینههای حمله و مقابله و شخصیتهایی که به سرعت نمادین شدند.
Virtua Fighter 5 نمایانگر اوج این طراحی است، با گیمپلی که هنوز به ریشههای خود وفادار است، اما متمایز از هر بازی مبارزهای دیگری است، و ویژگیهای آنلاین سری را بهبود داده است. و اگرچه برخی از پیشنهادات تکنفره از نسخههای اولیه Virtua Fighter 5 حذف شدهاند، Ultimate Showdown راحتترین راه برای بازی کردن آخرین ورودی بازی روی سختافزارهای مدرن است. با حداکثر امکانات اجرایی همچون حرکتهایی که نیازمند پنجاه و ششمین دوره ثانیهای به عنوان پنجاه و ششمین واحد ورودی هستند، و شخصیتهایی که فقط با زدن دکمهها لذتبخش هستند، Virtua Fighter 5 Ultimate Showdown یک بازی اجباری برای طرفداران بازیهای مبارزهای 3D و این ژانر به شمار میرود.
7. Killer Instinct (Xbox One)

Killer Instinct در سال 2013 نشان داد که این سری بیش از یک کپیکاری از Mortal Kombat نیست، به خصوص برای کسانی که اینگونه ادعا میکردند. این یکی از اولین بازیهای مبارزهای اصلی بود که به rollback netcode ادغام شد و بازی آنلاین آن همچنان یکی از روانترین بازیهاست. حالت Dojo آن بهترین ابزار آموزشی است که این ژانر تاکنون دیده است – این به شما نه فقط یاد میدهد که چگونه Killer Instinct بازی کنید؛ بلکه به شما یاد میدهد که چگونه بازیهای مبارزهای بازی کنید، نقطه. و برای هر کسی که میخواهد این ژانر را یاد بگیرد، باید این حالت را تجربه کند. علاوه بر این، Killer Instinct دارای محتوای فوقالعاده تکنفره است و بدون تفاضل در اینکه چگونه بازی میکنید، عالی به نظر میآید و دارای موسیقی بینظیری از میک گوردن است.
اما آیا شما در حال گریه همراه با اعلام کننده هستید در حین انجام یک کمبوی الترا، انجام دادن یک کمبو یا کانتر بریکر با تایمینگ دقیق، یا فقط در حال یادگیری شخصیت جدید در حالت آموزشی هستید، Killer Instinct بازی کردن لذتبخش است و عمق فنیای دارد که هر بازی مبارزهای بزرگی نیاز دارد و در عین حال منحصر به فرد باقی میماند. حالا تنها اگر مایکروسافت ادامهای ارائه میکرد…
6. Ultimate Marvel vs. Capcom 3

Ultimate Marvel vs. Capcom 3 بخاطر تعادل (یا عدم تعادل) شخصیتهایش و ساختار تیمی آن از دیگر بازیها متمایز میشود. بسیاری از شخصیتها به گونهای نقصدار هستند که تنها مارول میتواند از آن فرار کند و امکان دارد سه تای این شخصیتها را با هر یک از سه گزینه کمکهای مختلف، به ترتیبهای مختلف با هم ترکیب کنید که این امکانات را به شما میدهد.
شما میتوانید کاملاً کنترل کنید و یک کمبوی بیپایان را به صورت کامل اجرا کنید یک بازی و در بازی بعدی دچار فشار و بسته شدن تحت حملات Soul Fists شوید و اصلاً فرصت حرکت نداشته باشید. شما میتوانید با یک میکسآپی که به یک کمبوی مرگی منجر میشود بازی را آغاز کنید، میکسآپ شخصیت بعدی حریفتان را به یک کمبوی مرگی دیگر منجر کنید، و فقط با یک اشتباه اجرایی در برابر شخصیت سوم حریفتان تیم کامل شما را در مقابل یک بازگشت X-Factor سطح 3 بمشاهده برود. این خشن و بیرحم است، اما احساس قدرت و اهمیتی دارد. سریع است، چشمگیر است، و سیستم کمبوی آن بیشرمانه. این بازی توجه شما را جلب خواهد کرد و شما را برای یک سفر خواهد برد .
5. پادشاه بازیهای مبارزهای XIII

سری بازیهای The King of Fighters تعداد زیادی ورودی عالی دارد، بسیاری از افراد علاقهی زیادی به نسخههای 98 و 2002 دارند و نسخه جدید XV نیز بازخورد زیادی دریافت میکند. اما برای ما، KOF XIII همچنان یکی از بهترین بازیهای مبارزهای تمام زمان است. هنر پیکسلی فوقالعاده دقیق، تناوب بازی و سیستم کمبو Hyper Drive به همه بهبود داد تا KOF در صحنهی رقابتی و دسته بازیهای مبارزهای که تا به امروز ادامه دارد، دوباره جاافتادگی پیدا کند، و اگرچه آزمونهای کمبوی دشوار آن به عنوان مشهور باقی ماندهاند، حتی نیازی به استفاده از آنها در حین بازی ندارید. شخصیتها، نبرد تیمی و انیمیشنهای زیبا این پادشاه خاص را بر تخت مینشانند.
4. Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ به عنوان یکی از بهترین بازیهای دورهای تا حالا عرضه شده، نه تنها یک بازی عالی داستانی از دنیای دیبا بول است بلکه یک بازی مبارزهای فوقالعاده هم هست. اولین چیزی که متوجه میشوید پیشنهاد تجسمی بازی است: بدیهی است که بسیار دیدنی است، و صداهای ضربههای قوی، حرکتهای سوپر و پرتابهای انرژی، به این اکشن انرژی لازم را میبخشند. شما میتوانید تقریباً هر فریمی را منجمله کرده و فکر کنید که مستقیماً از انیمیشن گرفته شده است.
اضافه کردن تجربه تجسمی با یک انتخاب عمیق از شخصیتهای مورد علاقهی طرفداران، سیستم بازی 3v3 tag، یک سیستم کمبوی خودکار قابل دسترس که برای مبتدیها انجام کمبوهای جذاب را آسان میکند، واحد یکی از سرگرمکنندهترین بازیهای مبارزهای در حافظهی اخیر است، با رقابتی که هنوز تا امروز ادامه دارد. و با اعلام اخیر rollback netcode، آینده درخشانی پیش روی Dragon Ball FighterZ دارد. حتی با یک کد شبکهای کمی کمکیفیت، عشق و دانش روشن به همچنان به ترکیبی از دنیای دیبا بول و ژانر مبارزهای در هر نبرد آشکار میشود.
3. تیکن 7

همواره تکن به عنوان یکی از دشوارترین سریهای بازی مبارزهای شناخته میشود. حرکت در سه بعدی لایههایی از پیچیدگی اضافه میکند، بیش از 50 شخصیت هر کدام با بیش از 100 حرکت دارند، و حتی عمل سادهی عقب رفتن به تمرین نیاز دارد. عمق و پیچیدگی آن، همانند پاداشی که دارد، مطالبهکننده است و کسانی که وقت و تلاش لازم را میگذارند، پاداش خواهند گرفت.
آنچه تکن 7 را از دیگر ورودیهای سری متمایز میکند و به آن موقعیتی در اینجا میدهد، این است که چقدر در دسترسی به بازی بهبود یافته است بدون کاهش در عمق آن. بازگشت سری به حالت 1 به 1 از فرمت 2 به 2 در تکن Tag Tournament 2، تعداد حرکاتی که باید به خاطر داشته باشید را نصف میکند، اما تمامی شخصیتها به صورت جداگانه همچنان همانند گذشته یا حتی پیچیدهتر هستند. Rage Arts و Rage Drives مکانیکهای جذاب بازگشتی هستند اما هیچوقت مقابل بازی خوب قرار نمیگیرند. و در حالی که فینیشرهای کند حرکتها نیاز به تغییر زیادی در بازی ندارند، باعث ایجاد برخی از جذابترین لحظات در تورنمنتها شدهاند. تکن 7 توانسته تعادلی را بین جذب مخاطبین جدید و همچنان جلب علاقهمندان حرفهای را به درستی بیابد.
2. Guilty Gear Strive

سری Guilty Gear به مدت بیش از دو دهه بازیهای مبارزهای عالی تولید کرده است، اما Guilty Gear Strive جایی است که عنوان اصلی شرکت Arc System Works نهایتاً موفقیت جامعی پیدا کرد، و دلیل این موفقیت واضح است. Strive دارای بهترین rollback netcode در عرصهی تجاری است، چیزی که حتی چند سال پیش در یک بازی مبارزهای معمولی بیصدا بود.
اما تنها netcode خوب یک بازی عالی را ایجاد نمیکند. Strive همچنین گیمپلی معروف و پیچیدهی سری را بهبود داده است، به طوری که آموزش و درک بازی آسان شدهاست، بدون از دست دادن عمق یا تنوع کاراکترهای عجیب و غریب Guilty Gear. هر یک از بیست شخصیت Strive – آیا این ستارهی سری و هیولای مخالف Sol Badguy باشد یا Goldlewis Dickinson که تابوت میپیچاند – کاملاً از یکدیگر متفاوت بازی میکنند، بنابراین حتی اگر فقط با یک کاراکتر بازی کنید، تعداد عظیمی از چیزها برای یادگیری و کشف وجود دارد. اضافه کردن Roman Cancels که به شما اجازه میدهد هر عمل را به عمل دیگری لغو کنید، و Strive دارای سطحی تقریباً بیپایان از آزادی و بیان بازیکن است.
همه اینها را با حالت داستان عالی، ابزارهای آموزش دقیق، تعداد زیادی از هنر مفهومی و گزینههای سفارشیسازی برای باز کردن، یک موسیقی راک که تقریباً تمام بازیهای مجموعه را پوشش میدهد، و برخی از جذابترین تصاویر در ژانر ترکیب کنید و راز موفقیت Strive در جامعه بازیهای مبارزهای را آسان میشود.
1. Street Fighter III: 3rd Strike

انتخاب یک بازی تنها برای نمایندگی از سری بازیهای مبارزهای مشهور بسیار دشوار بود. در آخر، Street Fighter II ژانر را محبوب کرد وقتی که در سال 1991 به بازیخانهها آمد؛ و Street Fighter IV آن را زنده کرد وقتی که در سال 2009 به کنسولهای خانگی آمد. اما Street Fighter III: 3rd Strike چیزی ویژه است. این بازی Evo Moment 37 را به ما داد، پاری دایگو را الهام بخشید و نسل کاملی از بازیکنان را الهام بخشید. اما از این بیشتر هم وجود دارد. کار اسپرایت هنوز هم چشم نوازترین اسپرایتها را دارد؛ پسزمینهها از شیوه برخورد میکنند؛ و موسیقی متاثر از جاز دارای برترین موسیقی در هر بازی مبارزهای است. حتی انتخاب کاراکترها که در زمان خود به دلیل تعداد کمی از شخصیتهایی که از Street Fighter II به ارث برده شده بودند و چقدر عجیب برخی از شخصیتها هستند، با گزینههایی برای هر سبک بازی همچنان بسیار خوب عمل میکند.
اما ویژگی واقعی این بازی سیستم پاری است. تصمیم به اینکه هر حمله، از Hadoukens تا Super Arts، قابل پاری باشد عمق تقریباً بیپایانی به یک سری با عمق معروف میافزاید و در عین حال آن را برای تازهواردان آسان میکند. 3rd Strike به ما نشان داد چه چیزهایی ممکن است، باعث معرفی این سری به میزان متناسبی با رقبا گردید و همزمان آن را به ارتفاعات جدیدی برده است. بیشتر اهمیتی دارد که همه اینها امروز همچنان قابل تجربه هستند، چیزی که بیشتر بازیها از سال 1999 نمیتوانند بگویند، و نسخههای اخیر حتی rollback netcode را پشتیبانی میکنند. Street Fighter III: 3rd Strike به عبارت سادهای، بهترین بازی مبارزهای تا به حال ساخته شده است.
۱۰ مورد از برترین بازی های مبارزه ای تاریخ در یک نگاه
رتبه | بازی |
---|---|
۱ | Street Fighter III: 3rd Strike |
۲ | Guilty Gear Strive |
۳ | Tekken 7 |
۴ | Dragon Ball FighterZ |
۵ | پادشاه بازیهای مبارزهای XIII |
۶ | Ultimate Marvel vs. Capcom 3 |
۷ | Killer Instinct (Xbox One) |
۸ | Virtua Fighter 5 Ultimate Showdown |
۹ | Skullgirls |
۱۰ | Mortal Kombat (2011) |
جمع بندی کلی
این لیست از ۱۰ بازی مبارزهای برتر شامل بازیهایی است که در طول سالها به عنوان بهترینها در این ژانر شناخته شدهاند. از بازیهایی با عمق و پیچیدگی گیمپلی تا بازیهایی با گرافیک و صداهای شگفتانگیز، این بازیها از هر دیدگاهی جذابیت دارند. هر کدام از این بازیها ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند که آنها را از یکدیگر متمایز میکنند. از لحاظ تجربهی بازیکنانی که به تازگی با این بازیها آشنا شدهاند تا کسانی که سالهاست در دنیای مبارزهای حرفهای حضور دارند، این لیست متنوع است و همگان را به سرگرمی و رقابت ترغیب میکند